Peran Media Sosial Dalam Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Mahasiswa PBA IAI Miftahul Ulum Lumajang
Keywords:
Media Sosial, Kosakata, Pembelajaran Bahasa ArabAbstract
Vocabulary mastery is an important element in learning Arabic, especially for students in the Arabic Language Education Study Program (PBA). In the digital era, social media has become a potential alternative to support vocabulary mastery more effectively and enjoyably. This study aims to describe the role of social media in enhancing the Arabic vocabulary mastery of PBA IAI Miftahul Ulum Lumajang students and to identify supporting and inhibiting factors. This research uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques in the form of interviews and documentation. The research results show that social media platforms such as TikTok, YouTube, Instagram, and Facebook can enhance learning motivation, provide extensive learning access, and enable students to learn independently. Supporting factors include ease of access and diverse content, while hindering factors include limited internet access, limited study time at Islamic boarding schools, and content quality that is not always accurate. Therefore, the use of social media needs to be done selectively and accompanied by educator guidance to be effective and aligned with learning objectives.
Referensi
Aminullah, M. A., Al Azmi, F., & Jalal, D. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab Mandiri Melalui Platform Aplikasi Tiktok Sebagai Tren Belajar Masa Kini. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(2), 283. https://doi.org/10.35931/am.v5i2.1219
Bakri, M., Safira, R. Z., Putra, A., & Said, R. A. R. (2023). Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Melalui Media Gambar Berbantuan Desain Tipografi. JRIP: Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 3(3), 329–340.
Desipusvitasari, R., Safira, A. F., Rahmawati, U., & Umbar, K. (2024). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA MAHASISWA PBA. LISAANUNA Ta`lim Al-Lughah Al-Arabiyah: JURNAL PENDIDIKAN BAHASA ARAB, 7(1), 99–114.
ElRohmah, N. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Untuk Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 34–38.
Hunaidu, & Mahlani, S. (2019). Pengaruh penguasaan kosakata bahasa arab terhadap kemampuan berbahasa arab siswa pondok darul arqam muhammadiyah punnia pinrang. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 75–92.
Ilat, I. P., Tapada, J., Durandt, C., & Koyongian, F. (2023). Dampak Penggunaan Media Sosial Bagi Kesehatan Mental Remaja. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(10), 830–837.
Ilham, F., Zubaidillah, M. H., & Khalidi, A. (2024). Eksplorasi Penggunaan Media Sosial Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Perspektif Mahasiswa. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09.
Iskandar, R. (2024). Pengaruh Media Sosial Instagram Terhadap Peningkatan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas VIII SMP Muhammadiyah 5 Mariso Kota Makassar. Universitas Muhammadiyah Makassar.
Leli, I., Aisyah, S., & Saputro, E. (2025). KONTEN MEDIA SOSIAL SEBAGAI ALTERNATIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Arabia Jurnal Ilmu Bahasa Arab, 49–66.
Liedfray, T., Waani, F. J., & Lasut, J. J. (2022). Peran Media Sosial Dalam Mempererat Interaksi Antar Keluarga Di Desa Esandom Kecamatan Tombatu Timur Kabupaten Tombatu Timur Kabupaten Minasa Tenggara. Jurnal Ilmiah Society, 2(1), 2. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/jurnalilmiahsociety/article/download/38118/34843/81259
Mahdawati, H. (2021). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL FACEBOOK & INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI INDONESIA (Vol. 75, Issue 17). UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA.
Riyadi, A., Amalia, N. M., Napilah, S., Asaniah, A., Afiani, K. D., Fajriani, S. D., Apriliani, A., Nur, N., Neng, H., Artamevia, S., Tinggi, S., Adab, I., Budaya, D., & Barat, J. (2025). Optimalisasi Media Sosial untuk Pembelajaran Bahasa Arab Pemula di Pesantren Miftahul Ridwan. ACITYA BHAKTI, 5, 60–68.
Rosalinda. (2022). Penguasaan Mufradat (Kosakata) Bahasa Arab Dengan Menggunakan Metode Mimicry Memorization (Mim-Mem Method). Serambi Konstruktivis, 4.
Rosidi, F., & Ghafur, A. (2023). Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab Peserta Didik Melalui Media Permainan Pohon Pintar. Al-Manar: Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 12.
S, F. R., & Baroroh, R. U. (2020). Strategies And Methods Of Learning Arabic Vocabulary/ Strategi Dan Metode Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 3(2), 291–312. https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v3i2.10062
Safitri, R. (2024). EFEKTIFITAS PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI ALAT PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI KALANGAN MAHASISWA. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7.
Siregar, I. M., Harahap, P. M., Halija, S., Siti, Z., Negeri, I., & Utara, S. (2024). Efektivitas Media Sosial dalam Meningkatkan Kompetensi Berbicara Bahasa Arab Mahasiswa : Tinjauan Literatur. 8, 28321–28328.
Suciadin, J. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Sosial WhatsApp Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas XI Madrasah Muallimin Muhammadiyah Makassar. Al-Maraji’ ; Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5.
Sulfikar, S., & Nurul Fawzani. (2023). Pemanfaatan Instagram Dalam Meningkatkan Penguasaan Mufradat Mahasiswa. Jurnal Tahsinia, 4(1), 19–27. https://doi.org/10.57171/jt.v4i1.337
Taubah, M. (2020). Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Maharah Kalam. Jurnal Mu’allim, 2(1), 57–65. https://doi.org/10.35891/muallim.v2i1.2201